Cylindricity

10 دیدگاه در “Cylindricity”

  1. سلام و خسته نباشید. استاد فکر میکنم که ناحیه تلرانسی استوانه ای که با عدد ۰٫۰۸ نشان داده شده اشتباهه و باید نصف ۰٫۰۸ یعنی ۰٫۰۴ باشه. با تشکر

    1. با سلام
      از توجه و تذکر شما خیلی ممنونم.
      بله حق با شما بود و سایت اصلی اشتباه کرده بود که بنده در سایت خودم مورد رو اصلاح کردم.
      با آرزوی موفقیت بر شما

      1. با سلام مجدد
        نه همون حدس اول شما درست بود.
        طبق اصل تیلور یا قانون شماره و یا اصل پوش؛ خطای فرم یک ویژگی مستقل با اندازه، چنانچه فاقد هرگونه تلرانس هندسی ای که فرم قطعه رو پوشش بده باشه، خطای مجاز فرم دقیقا به همون اندازه تلرانس سایز خواهد بود.
        لذا خطای استوانه ای بودن در شکل بالایی، نمی تونه از ۰٫۰۴ در شعاع بیشتر باشه
        البته در کل میتونه ۰٫۰۸ باشه بشرطی که تمام خطا در یک سمت تجمع کرده باشند اما در شکل بالایی بگونه ای نشان داده که تمام خطا به یک سمت نیافتاده و بطور یکنواخت در دور تا دور استوانه پراکنده شده است.
        بنابر این موردی که شما رو به شک انداخته تضادیه که بین متن و تصویر وجود داره
        موفق باشید

        1. بله ۰٫۰۴ در شعاع نمیتونه بیشتر باشه چون تلرانس قطر ۰٫۰۴-/+ هستش. من میگم در مثال بالا میخواد نشون بده که در هر دو شکل ناحیه تلرانس هندسی ۰٫۰۸ هست ولی تو یکی فرم فقط با تلرانس اندازه قطر کنترل شده و تو یکی تلرانس اندازه قطر بازتر شده اما تلرانس استوانه ای بودن فرم رو کنترل میکنه اما ناحیه تلرانس در هر دو شکل ۰٫۰۸ هست. اما اشتباهش این بوده که ۰٫۰۴-/+۱۰ گذاشته رو قطر و باید ۰٫۰۸-/+۱۰ میذاشت تا ناحیه تلرانسی استوانه ای بودن در هر دو شکل ۰٫۰۸ بشه

  2. البته الان که بیشتر دقت کردم و متنشو خوندم فکر میکنم بهتر بود تلرانس ۰٫۰۴-/+ تبدیل به ۰٫۰۸-/+ میشد چون تو مثال میخواد بگه دو تا شکل نتیجه یکسانی دارند یعنی در هر دو شکل ناحیه تلرانسی همون ۰٫۰۸ هست ولی اولی تلرانس قطر بسته تره و در دومی بازتر شده. تو شکل دوم زیرش نوشته شده: same resulting condition

    1. خواهش میکنم.
      استاد بنده دوره مقدماتی تلرانس هندسی رو با آقای قدس گذروندم و خودم هم علاقمند بودم و استاندارد ASME 14.5 رو هم مطالعه کردم اما هنوزم تو کارم موقع تلرانس گذاری مواردی پیش میاد که نمیدونم چجوری تلرانس گذاری کنم. میخواستم ببینم چه کار باید بکنم و آیا دوره پیشرفته تلرانس هندسی وجود داره و در صورت وجود داشتن شامل چه سر فصلایی هست. میخوام بدونم به درد من میخوره یا من فقط رفع اشکال لازم دارم؟

      1. با سلام مجدد؛
        ببینید دوست عزیز، بنده با روش تدریس آقای قدس ناآشنا هستم اینکه ایشون دوره مقدماتی رو چند ساعت و از روی چه منابعی تدریس می کنند و یا اینکه چند ساعت سابقه تدریس دارند و اصلا خودشون تا چه حد به تلرانس گذاری اشراف دارند بی اطلاع هستم اما هیچ شکی ندارم، اساتیدی که دوره GD&T رو به صورت ناقص و در حد ۳۰ الی ۴۰ ساعت تدریس می کنند غالبا شاگردانشون نمی تونند بیش از آشنایی جزئی با تلرانس های هندسی پیش برن
        چون همونطور که اساتید بین المللی GD&T که اساسا خودشون هم عضو هیئت تصویب کننده استاندارد هستند تاکید می کنند که یادگیری و بکاربستن GD&T همانند یاگیری یک زبان دیگه است. و مسلما کسی نمی تونه یک زبان بیگانه رو با صرف ۳۰ تا ۴۰ ساعت یاد بگیره و تکلم کنه. لذا جهت فراگیری GD&T باید زمان زیادی صرف کنید و نقشه های زیادی رو هم باید تلرانس گذاری کنید تا کاملا مسلط بشید.
        بنده بازنشسته صنایع دفاع با ۳۰ سال سابقه کار و حدودا ۱۰ سال سابقه تدریس مباحث GD&T رو دارم به عبارتی تا حالا بیش از ۲۳۰۰ ساعت سابقه تدریس دارم بسیاری از کتابهای آموزشی اساتید بین المللی رو خودم شخصا خریداری و مطالعه کردم تا در هنگام تدریس کم و کاستی وجود نداشته باشه اگر تمایل به شرکت در کلاس های آموزشی بنده رو دارید باید خدمتتون عرض کنم که حتما می بایست از دوره مقدماتی شروع بفرمایید چون بنده دوره های پیشرفته رو فقط برای عزیزانی که دوره مقدماتی رو با خود بنده گذرونده باشند ارائه میکنم. طول دوره هایی رو که بنده ارائه میدم برای مقدماتی ۶۰ ساعت و پیشرفته هم ۶۰ ساعت و در طول دوره بقدری مسئله و تمرین حل می کنیم که پس از پایان دوره پیشرفته شما توانایی اعمال تلرانس های هندسی رو خواهید داشت.
        البته باید این نکته رو خاطر نشان کنم که شما پس از گذروندن دوره GD&T تا حد قابل قبولی قادر خواهید بود که به تک تک ویژگی های یک قطعه در نقشه تلرانس هندسی مناسب رو تخصیص بدید اما مقدار تلرانسی که در داخل FCF خواهید گذاشت فقط از روی تجربه و کاملا سلیقه ای خواهد بود. زیرا مقدار عددی که در داخل FCF درج میشه مربوط به مباحث پیشرفته تر GD&T میشه که بهش Stackup Tolerances یا انباشتگی تلرانسی گفته میشه و بسیار در صنعت کاربرد داره و پس از تسلط کامل به این مبحث هست که شما قادر خواهید بود با نرم افزار های قدرتمند عملکرد قطعات رو تحلیل و سپس مقدار عددی FCF ها رو استخراج و در نقشه اعمال کنید.
        چنانچه سوالی داشتید بنده در خدمتتون هستم
        موفق و پیروز باشید

          1. سلام
            قرار بود یک دوره در موسسه آموزشی مشاهیر اصفهان و همزمان در صنایع ذوب آهن برگزار کنم که گویا بدلیل مشکلات رفت و آمد در فصل زمستان و اینکه تعطیلات نوروز دقیقا می افتاد به وسط دوره، کنسل و مقرر شد برای ترم بهار در مشاهیر اصفهان برگزار بشه لذا میتونید با اونجا هماهنگ بشید و ثبت نام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرجع تخصصی آموزش و ارائه خدمات GD&T و پرینت 3 بعدی